Vanliga frågor som vi ofta får av våra kunder
Vi på Global-Inkasso förstår att det kan vara svårt att hålla koll på allt. För att underlätta för dig som företagare har vi på Global-Inkasso sammanställt svar på ofta förekommande frågor från våra kunder. Om du inte hittar det du söker – kontakta oss så berättar vi mer!
Vilken påminnelseavgift kan jag ta ut? Och måste jag skicka en påminnelse?
Ditt företag har rätt att ta ut en lagstadgad påminnelseavgift om 60 kr (år 2018) om ni träffat avtal om detta senast när skulden uppkom. Bestämmelser om sådan extraavgift kan anges i offerter, prislistor, avtal eller – i vissa fall – orderbekräftelser. Det kan endast tas ut en påminnelseavgift, även om man skickat flera påminnelser.
Måste jag skicka en påminnelse? – Nej, du måste inte skicka en påminnelse innan ett ärende går till inkasso men många gånger kan det vara att föredra för att på så sätt behålla goda affärsförbindelser.
Måste jag lämna 30 dagars kredit?
Nej, du måste inte lämna 30 dagars kredit. I svensk lagstiftning finns inte någon bestämmelse som säger att en köpare har rätt till kredit. Kredit gäller bara om du som företagare utfäst kredit när avtalet träffades. Normalt är dock att man brukar ha i vart fall 10 dagars kredit. Det är alltid viktigt att lämna tydlig information till köpare om kredittid. Det enklaste är att på fakturan klart ange ett förfallodatum. Undvik att använda begrepp som ”30 dagars betalningsvillkor” eller liknande, då det ofta skapar förvirring om vilken dag som faktiskt är sista betalningsdatum. Notera att enligt köplagen så är betalning fullgjord när köpeskillingen nått säljaren – inte när betalning sänds iväg.