Så påverkas privatpersoner och företag av nya köpbeteenden

En snygg klänning till festen? Ett nytt fint soffbord? Det är bara att klicka hem och betala senare! Idag kan vi handla nästan allt på nätet, få det hemskickat och skjuta på fakturan till en annan dag. Men vad betyder det för vår privatekonomi? Och för företagens möjligheter att få betalt? Magnus Furelius, som är utbildningsansvarig på Global Inkasso, berättar om trenderna som du ska vara vaksam på.

Samhället och marknaden har förändrats dramatiskt, konstaterar Magnus Furelius.

”Förr gick man till en fysisk butik. Digitaliseringen har inneburit att vi i allt högre grad kan både shoppa och spela på nätet. Nätcasinon är till exempel en helt ny företeelse. Tillgängligheten, i kombination med möjligheten att handla eller spela på kredit, har gjort det väldigt enkelt att handla för lånade pengar.”

Framförallt är det för individen som det här ställer till med problem och inkassobolagen ser en tydlig trend till ökad skuldsättning bland privatpersoner.

”Sett till grupper i samhället så upplever jag att den yngre generationen är särskilt utsatt i de här sammanhangen, eftersom de inte har samma referensramar som äldre har. De har inte upplevt tiden före den digitala explosionen och vet inte hur det var när man betalade med fysiska pengar direkt ur plånboken. Det innebär att de inte ser skillnaderna mellan förr och nu – och därmed inte heller riskerna. Därför är yngre människor mer utsatta för den här marknadsföringen som emellanåt är ganska aggressiv”, säger Magnus Furelius.

Men beteendeförändringen finns naturligtvis i alla åldrar och kan, tror Magnus Furelius, delvis förklaras av pandemin.

”Många människor har tvingats att jobba hemma. När graden av tristess ökar och går över i oro eller depression så ökar också faran för ett riskfyllt beteende. Till exempel att spela på nätcasinon eller att tröstshoppa.”

Förändringarna i beteendet bland företag är inte alls lika tydliga.

”Nej, de stora förändringarna ur ett inkassoperspektiv har skett på privatmarknaden. Däremot ser vi att många företag har anpassat sig till utvecklingen och har förändrat sitt sätt att agera. För att konkurrera så är det många som har digitaliserat sina tjänster och även hänger på marknadsföringstrenderna som drivs av nätcasinon och shoppingsajter.”