Så agerar du när kunden inte betalar
Fakturan har förfallit, men du har inga pengar från kunden på kontot. Vad gör du nu?
”Vänta inte för länge!, säger Magnus Furelius som är utbildningsansvarig på Global Inkasso.
Magnus Furelius är certifierad inkassohandläggare med mer än 30 år i branschen. Han har omfattande erfarenhet av inkassoarbete, skuldsanering och efterbevakning från stora aktörer och har även drivit tvistemålsprocesser i domstol. Han har med andra ord sett det mesta. Ändå, menar han, skulle många bekymmer kunna undvikas genom att du som företagare har bra rutiner.
”Det viktigaste av allt är att du kontrollerar dina kunder innan du gör affärer. Vi upplever faktiskt att många fortfarande säljer mot faktura, utan att riktigt veta om den man säljer till faktiskt har medel att betala. Att göra en kreditupplysning är det absolut billigaste och enklaste sättet att minimera sina förluster. Om kreditupplysningen inte ser ut som den borde kan du begära in ett förskott”, tipsar Magnus Furelius.
Om du redan befinner dig i ett läge där kunden inte har betalat så är tidsfaktorn avgörande.
Om du inte har fått betalt så är sannolikheten stor att det finns andra fordringsägare i samma situation. Risken finns också att de har hunnit längre i indrivningsprocessen och har sökt betalningsföreläggande hos Kronofogden, vilket kan minska dina egna möjligheter att få betalt.
”Låt inte ärendet ligga. Om kunden inte reagerar efter en påminnelse så skicka fakturan direkt till inkasso. Inkassokravet i sig är en ganska stark påtryckning. Skulle kunden fortfarande inte betala så hjälper vi dig vidare i processen och du slipper att hålla på att försöka själv, vilket kan stjäla väldigt mycket tid och energi från kärnverksamheten.”